Die Welle





Genre: Drama/Thriller
Produktionsår: 2008
Ursprung: Tyskland

Skådespelare: Jürgen Vogel (Transit, This is Love och Emmas lycka), Jennifer Ulrich (Wir Sind die Nacht, Albert Schweitzer och Ein Teil von mir) och Elyas M'Barek (Teufelskicker, Wholetrain och Epsteins Nacht).

Handling: Rainer är en kontroversiell lärare som med sina udda metoder och engagerade sätt lyckas dra med sig eleverna i det mesta. När eleverna envisas med att tro att det som hände under andra världskriget aldrig kan inträffa igen startar han ett projekt utan deras vetskap. Det dröjer inte länge innan han blivit klassens diktator och eleverna börjar forma sig till en mycket sluten grupp som ser ned på resten av omvärlden. Men Die Welle som gruppen kallar sig börjar snart gå för långt...

Omdöme: Den här filmen är baserad på boken The Wave som den i sig baseras på ett experiment i en Kalifornisk skola i slutet av 60-talet. Jag minns att jag läste boken i skolan och slukade den sida efter sida... Riktigt så bra är inte den här filmen. Den riktar sig dock mot ungdomar i 14-16 års åldern, och den målgruppen tror jag den träffar riktigt bra. Men det är en intressant historia att följa och absolut sevärd.

Kommentarer:

1 ERICA TRÖÖÖGOT MENDEZZZ!!!!:

Var med i Veckans blogg! UTSER VINNARE IMORGON!

För extra tur LÄNKA Mej´j i DIN blogg ;)

du har inget att förlora! LYCKA TILL!



Det har skett ett misförstod om FANBILDER alla fanbilder SKICKAS tilll MIN mail [email protected] och Ja jag länker dem som gör fanbilder ;)

2 Hanna Skattberg:

Hej hur mårs de en fredag som idag?:D

Kommentera här: